جواب فعالیت درس سوم مطالعات پایه هفتم

Arshia Monazza Arshia Monazza Arshia Monazza · 20 مرداد 22:16 · خواندن 4 دقیقه

در این بخش، پاسخ کامل تمام فعالیت‌ های درس سوم مطالعات اجتماعی پایه هفتم را به‌صورت دقیق و قابل‌فهم برای شما آماده کرده‌ایم. اگر به دنبال بررسی پاسخ‌های خود هستید، برای دیدن جواب‌ها و استفاده از این مطالب مفید، همراه ما باشید.

فعالیت ۱ تا ۴ درس سوم مطالعات هفتم

همفکری کنید و بگویید چه مشکلات و شرایط دیگری ممکن است در اردوی شما به وجود بیاید.

پاسخ:

  • مشکلات مربوط به غذا
  • مسائل بهداشتی
  • مسائل مربوط به رفتار و روابط
  • مسائل ایمنی
  • مشکلات تجهیزات
  • و...

 

۲- اکنون نتیجه تصمیمات خودتان را به صورت مقررات اردو روی یک صفحه کاغذ بنویسید و در کلاس بخوانید. بگویید هریک از این مقررات چگونه موجب حفظ حقوق افراد می‌شود.

پاسخ:

حفظ نظم و تمیزی چادر

هر نفر وسایل خود را در فضای مشخص خود قرار دهد و در مرتب کردن چادر همکاری کند.

حفظ حقوق: مانع از آسیب به وسایل دیگران می‌شود و همه در محیطی راحت و منظم زندگی می‌کنند.

خاموش کردن کامل آتش بعد از استفاده

مسئولان آتش باید بعد از کار، آن را کاملاً با آب یا خاک خاموش کنند.

حفظ حقوق: امنیت جان و مال گروه در برابر آتش‌سوزی تضمین می‌شود.

 

۳- آیا همه اعضا حق اظهارنظر درباره موضوع را داشتند؟

پاسخ: بله، در کار گروهی همه اعضا باید حق اظهارنظر داشته باشند تا تصمیم‌ها منصفانه و کامل‌تر گرفته شود. وقتی همه بتوانند نظر خود را آزادانه بیان کنند، ایده‌های متنوع‌تری مطرح می‌شود، مسئولیت‌پذیری افراد بیشتر می‌گردد و حس مشارکت در گروه تقویت می‌شود. همچنین این کار باعث ایجاد احترام و اعتماد بین اعضا می‌شود. اگر برخی افراد کمتر صحبت کنند یا فرصت اظهار نظر پیدا نکنند، لازم است هماهنگ‌کننده یا رهبر گروه به‌طور مستقیم از آن‌ها بخواهد که نظرشان را بیان کنند تا هیچ‌کس احساس کنار گذاشته‌شدن نکند.

 

۴- اگر پس از تصمیم‌گیری، یک نفر با تصمیم شما مخالفت می‌کرد، چه می‌کردید؟

پاسخ: اگر پس از تصمیم‌گیری یک نفر با نظر گروه مخالفت می‌کرد، ابتدا با آرامش به او فرصت می‌دادیم دلایلش را توضیح دهد تا همه دیدگاهش را بشنوند. سپس دوباره درباره موضوع گفت‌وگو می‌کردیم تا اگر دلیل منطقی و بهتری وجود دارد، تصمیم اصلاح شود. اگر پس از بحث و بررسی، اکثریت همچنان با تصمیم قبلی موافق بودند، آن فرد هم باید برای حفظ نظم و همکاری گروه، تصمیم جمع را بپذیرد، ولی ما تلاش می‌کردیم شرایط را طوری تنظیم کنیم که نظر او نیز تا حد امکان در برنامه لحاظ شود و احساس بی‌توجهی نکند.

 

فعالیت ۵ درس سوم مطالعات هفتم

۵- به این موقعیت‌ها توجّه کنید و بگویید هر کدام چه پیامدهایی دارد و کدام حقوق نادیده گرفته می‌شود؟

● فردی بخواهد خارج از صفِ افرادی که در نانوایی ایستاده‌اند، نان بگیرد.

پاسخ: در این حالت، حق رعایت نوبت و برابری در استفاده از خدمات عمومی نادیده گرفته می‌شود، زیرا همه باید به طور مساوی و بر اساس ترتیب ورود، خدمت دریافت کنند.

● فردی که در آپارتمان زندگی می‌کند و سهم مشارکت خود در هزینه‌های ساختمان را پرداخت نمی‌کند.
پاسخ: در این وضعیت، حق استفاده عادلانه و برابر همه ساکنان از امکانات و خدمات مشترک و همچنین حق دیگران برای تقسیم منصفانه هزینه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

● راننده‌ای که بدون توجّه به علامت عبور ممنوع داخل خیابان یک طرفه می‌شود و شدآمد (ترافیک) به‌وجود می‌آورد.
پاسخ: در این موقعیت، حق دیگران برای داشتن عبور و مرور ایمن و روان و همچنین حق بهره‌مندی از امنیت جاده‌ای نادیده گرفته می‌شود.

● موتور سواری که به‌علّت شلوغی خیابان وارد پیاده‌رو می‌شود و از بین مردم عبور می‌کند.
پاسخ: در این حالت، حق عابران برای داشتن محیطی امن و بدون مزاحمت در پیاده‌رو نادیده گرفته می‌شود.

● شرکت ساختمانی‌ای که قرار است سالن ورزشی برای مردم بسازد، اما مقررات ساختمان سازی و مصالح مناسب را به کار نبرد.
پاسخ: در این وضعیت، حق مردم به داشتن مکانی امن و استاندارد برای ورزش و فعالیت‌های اجتماعی نادیده گرفته می‌شود.

● عابر پیاده که بدون توجه به چراغ راهنما از لابه‌لای اتومبیل ها حرکت می‌کند.
پاسخ: در این حالت، حق خود عابر به عبور ایمن و همچنین حق رانندگان به داشتن مسیر مشخص و منظم برای حرکت به خطر می‌افتد.

 

به چند گروه تقسیم شوید و یک مکان یا گروه اجتماعی را انتخاب کنید. جدولی دوستونی رسم کنید که در آن مقررات مربوط به آن مکان در یک ستون و کارکرد آن در ستون مقابل نوشته شود. مثال: پمپ بنزین:
مثال: پمپ بنزین: ۱- ورود با صف ............... نظم و احترام به دیگران

مکان

مقرره

کارکرد

پمپ بنزین

ورود با صف

نظم و احترام به دیگران

کتابخانه

رعایت سکوت هنگام مطالعه

احترام به حقوق دیگران و ایجاد آرامش

پارک

نریختن زباله در پارک

حفظ پاکیزگی محیط زیست و جلوگیری از بیماری

 

امیدواریم پاسخ‌های ارائه شده در این بخش، به درک بهتر مفاهیم درس دوم مطالعات اجتماعی پایه هفتم کمک کرده باشد و بتوانید با استفاده از آن‌ها، در یادگیری خود موفق‌تر عمل کنید. اگر سوال یا نکته‌ای داشتید، می‌توانید با معلم خود یا دوستانتان مشورت کنید و در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین با مراجعه به بخش‌های دیگر وب‌سایت اجتماع آموز می توانید از مطالب مربوط به درس سوم مطالعات پایه هفتم بهره مند شوید.